Oops! Sorry!!


This site doesn't support Internet Explorer. Please use a modern browser like Chrome, Firefox or Edge.

Smartcoach

Den Visuelle Lærestilen?


Hva er den Visuelle Læresystemet?

Den visuelle lærestilen refererer til hvordan vi bruker vår synssans for å tolke og forstå informasjon. Dette systemet er ikke bare begrenset til det vi ser, men også hvordan vi tolker og gir mening til disse visuelle stimuli i vår hjerne. Fra det øyeblikket et barn åpner øynene for første gang, begynner de å bygge et bibliotek av visuelle minner og assosiasjoner som vil tjene dem gjennom hele livet.

Visuelle Personlighet

Individer som primært bruker det visuelle representasjonssystemet, har en tendens til å være svært oppmerksomme på farger, former, mønstre og bevegelser. De kan ofte visualisere ideer, hendelser og minner med stor klarhet i sitt "indre øye". Disse individene har en tendens til å være drømmere, kunstnere, designere, og alle som verdsetter estetikk og skjønnhet i deres daglige liv.

Visuelle Submodaliteter

Submodaliteter i det visuelle læresystemet refererer til de spesifikke kvalitetene eller nyansene av det vi ser. Disse kan inkludere farge, størrelse, avstand, bevegelse, og perspektiv. Disse submodalitetene tjener som byggesteinene for vår visuelle oppfatning, og ved å forstå dem kan vi få en dypere innsikt i hvordan vi tolker verden rundt oss.

  • Farge: Intensitet, nyanse, kontrast. Fargen på en solnedgang kan vekke følelser av ro, mens fargen på en brann kan signalisere fare.
  • Størrelse: Stor, liten, overveldende, beskjeden. En stor bygning kan virke imponerende, mens et lite insekt kan gå ubemerket.
  • Avstand: Nær, fjern, innen rekkevidde, utilgjengelig. Fjell i det fjerne kan virke utilgjengelige, mens en blomst rett foran oss kan virke innen rekkevidde.
  • Bevegelse: Rask, langsom, rykkete, jevn. En fugl som flyr raskt over himmelen kan være vanskelig å følge med øynene, mens en sakte bevegende sky kan gi en følelse av ro.
  • Perspektiv: Førsteperson, tredjeperson, oversikt, nærbilde. Fra et fugleperspektiv kan en by virke liten og kompakt, mens fra gateplan kan den virke stor og overveldende.
  • Ord: Se, visning, bilde, forestille, drøm, visjon, glimt, skue, speil, refleksjon, lys, skygge, form, kontur, silhuett.

Mål for Visuelle

Visuelle individer søker klarhet gjennom visualisering. De setter pris på estetikk, design, og enhver form for visuelt uttrykk. Deres mål er ofte å visualisere, forstå og skape visuelle representasjoner av ideer og konsepter. De trives i miljøer hvor de kan bruke sin visuelle sans til det fulle, enten det er gjennom kunst, design, film, fotografi eller annen visuell kommunikasjon.

Utfordringer med å være Visuelle

Selv om de har en sterk visuell forståelse, kan visuelle individer noen ganger bli overveldet i kaotiske visuelle miljøer. De kan også finne det utfordrende å forstå konsepter som ikke lett kan visualiseres. I en verden som blir stadig mer digital, kan overeksponering for skjermer også være en utfordring for visuelle individer, som kan oppleve tretthet eller overbelastning.

Ledelsen til Visuelle

Å lede en visuell person krever visuell stimulering og klarhet. Det er viktig å gi visuelle tilbakemeldinger, presentasjoner, og anerkjennelse. Diagrammer, infografikk, og visuelle hjelpemidler er effektive metoder for å engasjere og motivere visuelle individer.

Visuelle Variasjoner

Mens noen visuelle individer kan ha en preferanse for farger, kan andre være mer tiltrukket av former eller mønstre. Noen kan være mer sensitive for bevegelse, mens andre kan være mer oppmerksomme på detaljer. Det er en rik variasjon innen det visuelle læresystemet, og hver person har sin unike måte å oppleve og tolke visuell informasjon på.

Dypere Innsikt i Kinestetiske Opplevelser

Det visuelle læresystemet gir en dyp innsikt i hvordan mange av oss navigerer og forstår verden. Ved å forstå dette systemet kan vi bedre kommunisere, samarbeide og forstå de rundt oss som primært bruker synet som deres hovedkommunikasjonsmiddel.

Vikersund, Norge

FØLG SMARTCOACH

© 2025 SmartCoach AS, Alle Rettigheter Forbeholdt