I tider hvor konkurransen har økt mye, har bedrifter og ledere begynt å fokusere på å skape en mer effektiv arbeidsstyrke. Ledende forskning har indikert at ansatte har ulike personligheter, og tilpasning av deres preferanser kan resultere i høyere produktivitet og tilfredshet blant ansatte.
Derfor har mange bedrifter og mennesker begynt å vurdere verktøy og måter å bedre forstå seg selv og sine ansatte på. En DiSC-vurdering er et av slike verktøy som gir kritisk innsikt i enkeltpersoners atferd og personligheter. Det er et enkelt, men effektivt verktøy, og det er derfor mange bruker det.
Generelt gir et DISC-personlighetsvurderingsverktøy innsikt i folks atferd og holdninger. Det indikerer hvordan en person kan reagere og handle i en bestemt situasjon, hva hans preferanser er og hva som kan være hans svakheter. Denne innsikten kan enten brukes av personen selv eller lederen for å bedre adressere disse svakhetene og sikre at hver enkelt medarbeider er bedre i stand til å utvikle seg og forbedre seg. Med enkle ord bidrar det til å sikre at produktiviteten forbedres og de identifiserte svakhetene blir løst.
Det er vanligvis fire personlighetsstiler som identifiseres av DiSC-verktøyet. Akronymet for DiSC standarder også for disse personlighetsstilene, inkludert dominans, innflytelse, stabilitet og samvittighetsfullhet. Dermed er D-personligheten en dominerende personlighet.
Vanligvis legger personer med en D-stilpersonlighet eller dominerende stilpersonlighet ofte vekt på å forme og påvirke miljøet og overvinne alle hindringer og motsetninger for å oppnå de ønskede resultatene.
Det er viktig å merke seg at personer med en D-stil personlighet er motivert av suksess, konkurranse og å vinne. De prioriterer ofte å oppnå resultater, akseptere utfordringer og handle, og blir ofte fremstilt som målbevisste, drevne, viljesterke og krevende.
Disse personene er ofte frittalende, men de kan også være ganske skeptiske og kan stille spørsmål ved andres motiver og handlinger når de mener det.
Personer med en D-stil personlighet streber ofte etter unike og betydelige prestasjoner.
Personer med en D-stil personlighet har en tendens til å utforske og vurdere nye muligheter. De er ikke nølende med å utforske ulike muligheter selv når de kan utsette dem for noen nye risikoer. Mennesker med en slik personlighet er villige til å vurdere nye muligheter selv når disse mulighetene kan være ganske utfordrende.
Disse menneskene håper alltid å beholde kontrollen over følgerne eller publikum. For eksempel, hvis en ansatt har en D-stil personlighet, vil han kanskje beholde kontrollen over andre teammedlemmer. Det er generelt fordi de anser seg i stand til å lede og de er ofte skeptiske til andre. Dermed følger de kun seg selv og beslutningene de tar.
Personer med en D-stil personlighet har en tendens til å oppnå uavhengighet. Som det har blitt forklart, er disse menneskene ganske skeptiske og i stedet for bare å følge ordre og beslutninger, ønsker de å bare gjøre det de foretrekker og vil. Dermed ønsker de å oppnå uavhengighet slik at de kan ta de avgjørelsene de foretrekker. Med andre ord kan det sies at de håper å oppnå autonomi over sine handlinger og beslutninger.
Disse menneskene ønsker kun å få og levere de nødvendige og positive resultatene. I nesten alle situasjoner håper disse menneskene å oppnå bare de resultatene som er positive og kan levere effektive resultater. Feil er ikke akseptabelt, og i stedet for å mislykkes, ønsker de alltid å oppnå positive resultater.
Personer med en D stil personlighet sliter ofte med å vise tålmodighet. De er vanligvis utålmodige fordi de ønsker å oppnå resultater, og derfor er de villige til å ta alle nødvendige skritt og prosedyrer. I stedet må de vise tålmodighet, og de klarer ikke å vise det. På grunn av denne mangelen på tålmodighet påvirker de ofte deres forhold til andre negativt, og andre ansatte blir negativt påvirket. Det er nødvendig for personer med denne personligheten å sørge for at de utvikler tålmodighet.
En annen stor utfordring som personer med en D-stil personlighet opplever, er at de ofte ikke klarer å vise følsomhet. På en måte kan det sies at disse menneskene ligner autokratiske ledere som bare er interessert i å oppnå de ønskede resultatene, men som egentlig ikke bryr seg om andre. Derfor er det nødvendig for personer med denne personligheten å sørge for at de viser og viser følsomhet. Ellers kan andre bli påvirket negativt, og det er også mulig at de kan oppleve motstand fra ansatte.
Personer med en D-stil personlighet har en tendens til å oppleve problemer med å forklare detaljer til andre. Som det har blitt forklart ovenfor, er disse menneskene ofte skeptiske til andre, og derfor finner de det vanskelig å stole på andre. Samtidig vurderer og stoler de kun på beslutningene de tar. De vurderer og forklarer ikke detaljene i beslutningene sine og trinnene de tar. På grunn av denne mangelen på forklaring er de ofte utsatt for å oppleve motstand fra sine jevnaldrende og ansatte. På grunn av det er det også mulig at de kan komme i konflikt med andre teammedlemmer. Derfor er det nødvendig for personer med en slik personlighetsstil å sørge for at de forklarer detaljene i beslutningene sine og alle endringene de gjør for de ansatte og deres følgere.
En annen stor utfordring de opplever er at de ikke er i stand til å tillate overveielse. For eksempel forventer de alltid at andre og ansatte følger dem, og de tar egentlig ikke imot tilbakemeldinger fra andre. Det kan inkludere både jevnaldrende og følgere. På grunn av denne mangelen på omtanke er det høyst mulig at de kan oppleve misnøye og motstand fra andre. For å overkomme denne utfordringen, er det nødvendig for personer med denne personlighetsstilen å vurdere andres meninger og gi dem en sjanse til også å delta i diskusjonen. Det kan bidra betydelig til å påvirke andre positivt og sørge for at de føler seg involvert i hele beslutningsprosessen. Det kan også øke engasjementet til følgere og lagkamerater.
Vikersund, Norge
© 2025 SmartCoach AS, Alle Rettigheter Forbeholdt